Site logo

به اشتراک بگذارید

اخبار کاغذ و مقوا

مزایدات و مناقصات

مجله کاغذ شهر

انواع کاغذ

انواع کاغذ

یکی از اساسی ترین و پرکاربرد ترین مواد در زندگی روزمره، کاغذ است. انواع مختلفی از کاغذ در شکل های مختلفی در زندگی ما دخیل هستند. به طور مثال کتاب ها، روزنامه ها، ، بسته بندی و … تماما از کاغذ تهیه شده اند. در این مقاله با انواع کاغذ و کابرد های آنها آشنا می شویم. برای مشاهده کاغذ های متنوع تر با کیفیت بالا و قیمت های مناسب و همچنین مشاهده قیمت روز کاغذ میتوانید به سایت کاغذ شهر سر بزنید.

کاغذ تحریر

یکی از رایج ترین انواع کاغذ است که برای چاپ و نوشتن استفاده می ‌شود. این کاغذ به دلیل سطح صاف و قابلیت جذب جوهر بالا، برای استفاده در پرینترها و دستگاه های کپی خیلی مناسب است. این کاغذ برای دفترچه، کتاب، نامه ها و اسناد اداری و پرینت های روزمره استفاده می شود..

کاغذ بالکی یا بالک

این نوع از کاغذ بافت سبکی دارد و به همین دلیل از آن برای چاپ کتاب استفاده می کنند. این کاغذ ها را به نام کاغذ سبز نیز می شناسندغ زیرا در ساخت آنها از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. کاغذ های بالک زخیم تر از کاغذ های معمولی هستند و به رنگ کرم هستند. شاید وتی گفتیم ضخامت این کاغذ ها زیاد است، فکر کنید که سنگین هستندً! اشتباه فکر نکنید، چونکه این کاغذ ها وزن خیلی سبکی دارند.

کاغذ و مقوای گلاسه

کاغذ گلاسه سطح براق و صاف دارد که باعث می شود تصاویر و متن ‌ها با کیفیت بالا و شفافیت بیشتری چاپ شوند. از این کاغذ بیشتر در صنعت چاپ و تبلیغات استفاده می کنند. به طور مثال برای چاپ مجلات و بروشور ها، کاتالوگ و پوستر ها و همچنین عکس ها از کاغذ و مقوای گلاسه استفاده می کنند.

کاغذ گلاسه مات

این کاغذ ها سطح صاف و بدون براقیت دارند. از کاغذ های گلاسه مات برای چاپ متن و تصاویر استفاده می شود. همچنین می توانید برای کاتالوگ و بروشور نیز از آن استفاده کنید.

کاغذ مقوای کرافت

کاغذ های کرافت به دلیل بافت طبیعی و مقاومت بالایی که دارند برای بسته بندی استفاده می شوند. این نوع از کاغذ را می توانید در کارتن سازی مشاهده کنید. رنگ این کاغذ ها قهوه ای است.

کاغذ شیمیایی

کاغذ شیمیایی دارای فرآیند تولید خاصی هستند. این نوع از کاغذ ها سفید تر و مقاوم تر از کاغذ های دیگر هستند و در برابر رطوبت و عوامل محیطی مقاومت بالایی دارد. از کاغذ های شیمیایی  در ادارات استفاده می شود.

کاغذ مقوای پشت طوسی یا سفید

کاغذ مقوای پشت طوسی یا سفید به دلیل داشتن سطح پشتی متفاوت، معمولاً در صنعت بسته بندی و چاپ جعبه ها استفاده می شود. پشت طوسی این نوع کاغذ برای صرفه جویی در هزینه ها مناسب است، در حالی که پشت سفید آن برای ظاهری زیباتر و شکیل تر به کار می رود. این کاغذها برای بسته بندی مواد مختلف و چاپ تبلیغاتی مناسب هستند.

کاغذ مکانیکی

این نوع از کاغذ از خمیر چوب درست می شود و بیشتر برای نشریات و روزنامه ها کاربرد دارد. این کاغذ مقاومت کمی دارد و به راحتی از بین می رود. به همین دلیل قیمت کمتری دارد و برای روزنامه از آن استفاده می کنند.

کاغذ روزنامه

این کاغذ نیز نوعی دیگر از کاغذ های سبک و ارزان است که برای روزنامه و نشریه از آن استفاده می کنند. کاغذ روزنامه نیز دوام زیادی ندارد ولی جذب جوهر آن بالا است و به سرعت خشک می گردد.

کاغذ روزنامه

کاغذ انجیلی

این نوع از کاغذ، سبک و نازک است. برای چاپ کتاب های مذهبی از این کاغذ استفاده می کنند تا کم وزن و کم حجم باشد. کاغذ انجیلی مقاومت و کیفیت بالایی دارد و سریع پاره نمی شود.

کاغذ کارتریج

این کاغذ برای چاپ های کارتریجی کاربرد دارد. در این نوع چاپ کیفیت و وضوح تصاویر بالا است. کاغذ های کارتریجی قابلیت جذب جوهر بالایی دارند و برای چاپ گزارش، عکس و اسناد مهم است.

کاغذ آنتیک فشرده

کاغذ آنتیک فشرده، بافتی مقاوم و متراکم دارد و از آن برای ساخت جلد کتاب ها و دفاتر لوکس استفاده می شود. این کاغذ مقاومت بالایی دارد و برای استفاده در محصولات هنری مناسب است. کاغذ آنتیک فشرده ضد رطوبت و ضد سایش است.

کاغذ آفست

کاغذ آفست سطح صاف و قابلیت جذب بالا دارد، به همین دلیل برای چاپ های با کیفیت بالا و تیراژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از کاغذ ها ضد آب هستند و در برابر تابش نور مقاومت بالایی دارند.

کاغذ دفاتر حسابداری

کاغذ دفاتر حسابداری دارای خطوط و جداول از پیش چاپ شده است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مالی و حسابداری استفاده می شود. این نوع کاغذ معمولاً سفید و با کیفیت بالا تولید می شود تا قابلیت چاپ و نوشتن خوبی داشته باشد. مقاومت در برابر پارگی و ماندگاری طولانی مدت از ویژگی های اصلی آن است.

کاغذ فتوکپی

از این کاغذ می توانید در دستگاه های فتوکپی و چاپ لیزی استفاده کنید. کاغذ های فتوکپی سطح صاف و وزن مناسب دارد و به خوبی تونر را جذب می کند. از این کاغذ می توانید برای چاپ های روز مره و اداری استفاده کنید.

کاغذ فتوکپی

کاغذ چسب

این کاغذ دارای یک لایه چسبی در پشت کاغذ است و برای برچسب ها و لیبل ها از آن استفاده می کنند. این کاغذ به سطوح مختلف خیلی راحت می چسبد و برای نشانه گذاری خیلی مناسب است.

کاغذ پوستر

کاغذ های پوستر سطح براق و صاف دارند. از این کاغذ برای پوستر های تبلیغاتی و هنری می توانید استفاده کنید. کاغذ پوستر کیفیت بالایی دارد و در برابر پارگی مقاوم هستند. برای چاپ تصاویر و متن های بزرگ خیلی مناسب است.

کاغذ جلد

کاغذ های جلئ استحکام و مقاومت بالایی دارند و برای پوشش جلد کتاب ها و دفاتر از آن استفاده می شود. این نوع از کاغذ ها پوشش لمینت دارند و در برابر سایش و رطوبت مقاوم هستند.

کاغذ سربرگ و چند نسخه

از این کاغذ ها برای چاپ اسناد اداری و مکاتبات رسمی استفاده می شود. این کاغذ ها آرم و مشخصات شرکت را دارند و به صورت نسخه های متعدد چاپ می شوند.

کاغذ واتر مارکت

این نوع از کاغذ ها درون خود نشانه های آبی دارند. کاغذ های واتر مارکت برای جلوگیری از تقلب و افزایش امنیت اسناد استفاده می شوند. از این کاغذ ها برای چاپ چک، اسناد قانونی و اوراق بهادار استفاده می کنند.

کاغذ خودکپی یا کاربن لس

کاغذ های خود کپی یا کاربن لس لایه هایی دارند که از متن یا تصاویر نسخه های اضافی ایجاد می کنند. از این نوع کاغذ برای فاکتور ها، اسناد چند نسخه ای و رسید ها استفاده می شود. این نوع کاغذ استفاده ی راحتی دارد و نیاز به کاربن را از بین می برد.

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه