Site logo

به اشتراک بگذارید

اخبار کاغذ و مقوا

مزایدات و مناقصات

مجله کاغذ شهر

افزایش ۱۰.۵ درصدی مصرف کاغذ و کارتن در سه سال اخیر

محمد مهدی برادران، معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت

محمد مهدی برادران، معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که مصرف کاغذ در سه سال گذشته از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن به ۲ میلیون تن رسیده که نشان‌دهنده رشد ۱۰.۵ درصدی است. وی در چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، با انتقاد از پایین بودن سرانه مصرف کاغذ در کشور، اظهار داشت: با افزایش سرانه مصرف کاغذ، مصرف پلاستیک کاهش می‌یابد که این امر به حمایت از محیط زیست کمک می‌کند.

افزایش ۱۰.۵ درصدی مصرف کاغذ و کارتن

برادران ادامه داد که صنعت چاپ از صنایع بزرگ و مکمل سایر صنایع است و بدون این صنعت، صنایع توزیعی نیز با مشکل مواجه خواهند شد. وی افزود: صنعت چاپ به عنوان دماسنج سایر صنایع، در سال گذشته ۹۵ میلیون دلار صادرات رسمی داشته و نقش مهمی در افزایش ارزش افزوده این محصولات ایفا کرده است.

وی با اشاره به رقابتی بودن صنعت چاپ در برابر محصولات داخلی و خارجی، بیان کرد که تولیدات این صنعت با حداقل قیمت و بیشترین کیفیت توانایی رقابت در سطح جهانی را دارند. همچنین ۱۴۹۳ واحد صنعتی تولیدی بزرگ و ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد صنفی در حوزه صنعت چاپ فعال هستند.

معاون صنایع وزیر صمت همچنین تأکید کرد که در سال‌های اخیر رویکردهای جدیدی در صنعت چاپ ایجاد شده که باعث رشد خدمات فنی و بازرگانی، تأمین مواد اولیه و نقش طراحی‌ها در این صنعت شده است. در گذشته، صنعت بسته‌بندی نقطه ضعف ما بوده اما اکنون این ضعف‌ها بهبود یافته است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه‌های مختلف مانند مرکب برای چاپ عکس، نوارهای طلاکوب و کاغذ وکیوم، گفت که این اقدامات در کاهش ارزبری موثر بوده است. همچنین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در صنعت چاپ ۲۰ درصد رشد داشته است.

 

برادران در ادامه به مشکلات صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: برخی مشکلات مانند ممنوعیت فعالیت در محدوده شهرها به دلیل مسائل زیست‌محیطی، نیاز به پیگیری از سوی وزارت صمت دارد و امیدواریم با مصوبه‌ای از هیات دولت این مشکلات حل شوند.

وی همچنین تأکید کرد که واحدهای صنعتی و صنفی بزرگ در صنعت چاپ باید از مشوق‌های موجود بهره‌مند شوند که این امتیازات به دلیل نقش کلیدی آنها در این صنعت به حق آنها است. به گفته برادران، ماهیت بیش از ۹۰ درصد از این اصناف تجاری است و با سایر صنایع پیوندی قوی دارد.

برای اطلاع از آخرین اخبار و نمایشگاه و رویدادهای صنعت کاغذ و مقوا، مناقصات و مزایدات، و همچنین مطالعه مقالات تخصصی در این زمینه، به مجله کاغذ و مقوا مراجعه کنید

افزایش تولید کاغذ با اجرای برنامه هفتم پیشرفت

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه