Site logo

روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود

روز ملی صادرات

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور خبر داد و به فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز در این مراسم اشاره کرد.

دهقان‌دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران

وی اظهار کرد: کارگروه این شورا در ذیل سازمان توسعه تجارت جلسات خود را برگزار می‌کرد، اما جلسات زیر نظر معاون اول رئیس جمهور برگزار نمی‌شد. در جلسه‌ای که با آقای عارف داشتیم، مقرر شد که بزودی اولین جلسه شورای عالی صادرات غیرنفتی برگزار شود.

 مصوبات شورای عالی صادرات

دهقان‌دهنوی در ادامه یادآور شد: یکی از وظایف این شورا، تصویب مصوبات است که باید معادل مصوبات هیأت وزیران شناخته شوند تا قابلیت اجرایی پیدا کنند.

 روز ملی صادرات

وی درباره روز ملی صادرات نیز گفت: امسال بیست و هشتمین سال برگزاری این روز در ۲۹ مهر با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود. فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه به‌صورت مدون و در قالب کمیته‌ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود.

ارزیابی صادرکنندگان نمونه

معاون وزیر صمت اظهار کرد: امسال در ۴۰ گروه کالایی، ۵ گروه فن‌آورانه و ۵ گروه خدمات، مجموعاً در ۵۰ گروه کالا و خدمات، ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان نمونه انجام می‌شود.

 تأثیر فاصله نرخ ارز بر تجارت

وی با اشاره به تأثیر فاصله بین نرخ ارز توافقی و نیمایی بر آمار تجارت گفت: این فاصله موجب کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری می‌شود. بنابراین، باید فاصله نرخ ارز آزاد و نیمایی کاهش یابد و نظام چندنرخی ارز اصلاح شود.

 تسهیل تجارت

دهقان‌دهنوی در ادامه تأکید کرد: تسهیل تجارت، به‌ویژه در صادرات و واردات، یکی از راهبردهای اصلی ما در سازمان توسعه تجارت خواهد بود. مقاصد صادراتی ما محدود است، اما باید به نقش حوزه لجستیک و توسعه فرآیندهای حمل و نقل بین‌المللی توجه کنیم.

 پیوستن به سازمان تجارت جهانی

در مورد پیوستن به سازمان تجارت جهانی، وی گفت: پیوستن به این سازمان یک الزام است و کشورها باید به آن بپیوندند. ما در سال‌های اولیه تأسیس این پیمان تلاش‌های جدی نداشتیم و اکنون باید این موضوع را احیا کنیم.

 برنامه‌ریزی برای پیوستن به WTO

معاون وزیر صمت اضافه کرد: در چارچوب وظایفمان در سازمان توسعه تجارت به موضوع پیوستن به WTO خواهیم پرداخت و نیاز به برنامه‌ریزی دارد. البته تصمیم‌گیری در مورد این موضوع در مراجع بالاتر انجام می‌شود.

اقدامات موازی با پیوستن به WTO

وی همچنین گفت: در کنار تلاش برای پیوستن به WTO، با بسیاری از کشورها پیمان‌های تجاری و پیمان تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا در حال نهایی شدن داریم، هرچند هیچ‌کدام جایگزین پیوستن به سازمان تجارت جهانی نخواهد بود.

برای اطلاع از آخرین اخبار و نمایشگاه و رویدادهای صنعت کاغذ و مقوا، مناقصات و مزایدات، و همچنین مطالعه مقالات تخصصی در این زمینه، به مجله کاغذ و مقوا مراجعه کنید.

استراتژی یکپارچه برای افزایش صادرات کشور

معافیت مالیاتی مشاغل ۱۰۰ درصد افزایش یافت

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه