به گزارش ایرنا از گمرک، محمد رضوانیفر، معاون وزیر اقتصاد، اعلام کرد که میزان صادرات غیرنفتی ایران در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با رشد ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸ میلیارد دلار رسیده است. میزان وزنی این صادرات نیز با افزایش ۸.۵ درصدی به ۲۳.۵ میلیون تن رسیده است.
ارزش تجارت خارجی ایران
رضوانیفر همچنین اظهار داشت که ارزش تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ۲۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسیده است. میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام، نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی و تجارت چمدانی به ۱۶.۲ میلیارد دلار بالغ شده است.
مازاد و کسری تجارت خارجی
در این مدت، ایران با احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره و خدمات فنی و مهندسی، به ۷.۱۳ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی دست یافته است. اما بدون احتساب این موارد، ایران با حدود یک میلیارد دلار کسری تجارت خارجی مواجه بوده است.
صادرات محصولات پتروشیمی
در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ایران ۸.۳ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار صادر کرده است که با افزایش ۴.۵ درصدی در وزن و ۸ درصدی در ارزش مواجه بوده است.
سه قلم عمده کالاهای صادراتی
سه قلم عمده کالاهای صادراتی ایران در این مدت شامل پروپان مایع شده به ارزش ۵۵۹ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۵۵۳ میلیون دلار و متانول به ارزش حدود ۳۹۵ میلیون دلار بوده است.
رشد ارزشی برخی کالاهای صادراتی
در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، بیشترین رشد ارزشی مربوط به گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۱۱۰ درصد، میلههای آهنی یا فولادی با ۲۴ درصد و اوره با ۱۴ درصد افزایش بوده است.
کاهش ارزشی برخی کالاهای صادراتی
بیشترین کاهش در ارزش صادرات در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی مربوط به سنگ آهن بههم فشرده شده و کنسانترههای آن با ۲۳ درصد، شمش از آهن و فولاد با ۲۳ درصد و بوتان مایع شده با ۱۸.۵ درصد کاهش بوده است.
بزرگترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی
در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بزرگترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب شامل چین با ۲.۲ میلیارد دلار، عراق با ۱.۶ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد دلار، ترکیه با ۷۲۹ میلیون دلار، پاکستان با ۳۸۳ میلیون دلار، افغانستان با ۳۵۱ میلیون دلار و هند با ۳۰۲ میلیون دلار بودهاند. این هفت کشور در مجموع ۸۱ درصد از وزن و ۸۳ درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص دادهاند.
نتیجهگیری
افزایش صادرات غیرنفتی ایران در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نشان از تلاشهای کشور برای تقویت اقتصاد غیرنفتی دارد. با توجه به رشد قابل توجه در صادرات محصولات پتروشیمی و حضور قدرتمند در بازارهای بینالمللی، ایران میتواند از این روند بهرهمند شده و به توسعه اقتصادی پایدار دست یابد.
برای اطلاع از آخرین اخبار و نمایشگاه و رویدادهای صنعت کاغذ و مقوا، مناقصات و مزایدات، و همچنین مطالعه مقالات تخصصی در این زمینه، به مجله کاغذ و مقوا مراجعه کنید.
افزودن دیدگاه